SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 102 >>

DEVAM: 48. Abdeste Başlarken Besmele Çekmek

 

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَمْرِو بْنِ السَّرْحِ حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ عَنْ الدَّرَاوَرْدِيِّ قَالَ وَذَكَرَ رَبِيعَةُ أَنَّ تَفْسِيرَ حَدِيثِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا وُضُوءَ لِمَنْ لَمْ يَذْكُرْ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ أَنَّهُ الَّذِي يَتَوَضَّأُ وَيَغْتَسِلُ وَلَا يَنْوِي وُضُوءًا لِلصَّلَاةِ وَلَا غُسْلًا لِلْجَنَابَةِ

 

Rabia (b.Ebi Abdurrahman) dan "Abdeste başlarken besmele çekmeyen kimsenin abdesti yoktur" hadisini "abdest alıp da namaz abdestine niyyet etmeyen, yıkanıp da cünuplüğü gidermeye niyyet etmeyen kişi" olarak yorumladığı nakledilmiştir.

 

 

AÇIKLAMA:     Ebu Davud'un bu hadisi rivayet etmekten maksadı Rabia'nın bir önceki Ebu Hureyre hadisi üzerindeki görüşünü nakletmektir. Rabia'ya göre hadisten geçen "besmele çekmek"ten maksat, abdeste niyyet etmektir. Yoksa sadece besmele okumak değildir. Bu bakımdan bir kimse abdest alır ve ğusül eder, aynı zamanda ibadet için manevi pislikten temizlenmenin idrak ve niyyeti içinde olursa, o kişi, Allah'ın ismini zikretmiş sayılır. Rabia'ya göre Allah'ın ismini anmaktan murad, Allah'ı Şaiben hatırlamaktır, lisanen telaffuz etmek değildir. Bunun için besmeleyi niyetle tefsir etmiştir. Ancak bu tefsir lafızları karinesiz olarak zahiri manalarından çıkararak bir tefsir olduğu için hatalı bir tefsirdir.

 

 

ABDEST'TE NİYET'İN MEZHEBLERE GÖRE DURUMU:

 

Hanbelilere ve Rabi'aya göre niyyet abdestin şartıdır.

Maliki ve Şafiilere göre abdestin rüknüdür,

Hanefilere göre ise sünnet-i müekkededir.

 

Yüzü yıkamadan önce niyet edilir.